blog

برای خرید اینترنتی چه مواردی را رعایت کنیم؟

چگونه هنگام خرید اینترنتی اعتماد کنیم؟
خرید اینترنتی این روزها رواج بسیاری دارد اما نکته‌ی مهم و شاید نگران کننده برای افراد هنگام خرید اینترنتی بحث امنیت است، در این مطلب می‌خواهیم موارد حائز اهمیت در یک خرید اینترنتی را بررسی کنیم.

۱. اولین و مهم‌ترین مورد برای اطمینان به فروشگاه اینترنتی موردنظر، نماد اعتماد الکترونیک است. برای مطلع‌شدن از اعتبار نماد اعتماد روی آن کلیک کنید و تمام جزئیات آن را با دقت مطالعه کنید، همچنین در این صفحه می‌توانید اطلاعات دقیق صاحب فروشگاه مانند آدرس، شماره تماس و … را هم مشاهده کنید.

 2- به آدرس شعبه‌های فروشگاه، تلفن‌های تماس و راه‌های ارتباطی فروشگاه دقت کنید و از صحت آنها کاملاً مطمئن شوید. برای اطمینان از صحت آدرس نوشته شده در نماد اعتماد، کافی است آدرس را در اپلیکیشن‌های مسیریاب مانند google map جست و جو کنید و یا نام و شهر فروشگاه را در گوگل جست و جو کنید تا جزئیات فروشگاه از جمله تلفن تماس، آدرس و وبسایت فروشگاه برای شما نمایش داده شود.

3- امنیت وبسایت را بررسی کنید. این کار به سادگی امکان‌پذیر است. آیا در کنار آدرس سایتی که در حال خرید از آن هستید یک آیکون قفل کوچک هم قرار دارد؟ این قفل به شما می‌گوید، سایتی که در حال بازدید از آن هستید، سیستم محافظت از حریم خصوصی را نصب کرده است. این وبسایت ها اطلاعاتی مانند رمز عبور و اطلاعات مالی را به صورت کاملاً ایمن انتقال می‌دهند. در هنگام پرداخت هزینه به صورت آنلاین باید توجه داشته باشید که URL وب سایت باید Https باشد. بنابراین در هنگام وارد کردن اطلاعات خود دقت کنید و توصیه می شود از کامپیوتر به جای موبایل در هنگام پرداخت استفاده نمایید و علت آن هم دید کافی شما به URL سایت می باشد.

یکی از روش‌های کلاهبرداری اینترنتی روشی به نام فیشینگ است. در این روش سعی می‌شود خریدار را به سمت درگاه بانک جعلی فرستاده و اطلاعات حساب بانکی فرد را ذخیره و از آن سوء استفاده کنند. در این روش وقتی شما تصمیم به خرید گرفته و گزینه پرداخت را انتخاب می‌کنید به جای درگاه بانک به یک صفحه تقلبی که شبیه درگاه بانک طراحی شده است منتقل خواهید شد. پس از اینکه جهت پرداخت اطلاعات کارت بانکی را وارد کردید هیچ پرداختی صورت نمی‌گیرد و در عوض اطلاعات شما ذخیره شده و برای فرد کلاهبردار ارسال می‌گردد! البته بدون شک در سایت‌های دارای اینماد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد ولی به طور کلی برای جلوگیری از این اتفاق لازم هست هنگام ورود به درگاه پرداخت به آدرس درگاه دقت کنید. به مثال زیر دقت کنید:

مثلا در درگاه بانک ملت آدرس بار به این شکل خواهد بود:

https://bpm.shaparak.ir/pgwchannel/payment.mellat?RefId

وجود عبارت https در ابتدای آدرس الزامی هست (به وجود حرف  s دقت کنید). در صورتی که به جای عبارت https با عبارت http روبرو شدید بدون شک با یک درگاه تقلبی و به عبارتی فیشینگ وارد شده اید! البته این یک شرط لازم است نه کافی.

از طرفی حتما دقت کنید که درگاه بانک شامل آدرس shaparak.ir باشد. حروف تایپ شده را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که دقیقاً همین عبارت shaparak.ir داخل آدرس باشد بدون کم یا زیاد شدن هیچ حرفی. ممکن است افراد کلاهبردار در مواقعی از آدرس‌هایی استفاده کنند که در نگاه اول کاربر را فریب دهند. به طور مثال: shaparrak.ir یا shapparak.ir. با دیدن چنین عباراتی به عنوان آدرس سایت درگاه پرداخت می‌توانید نسبت به جعلی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

4- مورد بعدی که باید از آن مطمئن شوید این است که آیا کالاها با گارانتی رسمی به مشتری‌ها ارائه می‌شوند یا خیر؟ دارا بودن گارانتی معتبر و رسمی، اعتبار فروشنده را تا حدودی تضمین می‌کند و همین طور شما می‌توانید مطمئن شوید که کالا اصل است و هیچ تقلبی در کار نیست. اگر در صفحه‌ی کالای موردنظر اطلاعاتی مربوط به گارانتی یافت نکردید، از پشتیبانی سایت کمک بگیرید و از او بخواهید اطلاعات لازم را به شما بدهد و در صورت دارا بودن گارانتی کالای مورد نظر شما را مطمئن کند. عامل مهم دیگری در خرید اینترنتی متعلق به گارانتی تعویض محصول می باشد چرا که ممکن است محصول قبل از آنکه به دست شما برسد، آسیب دیده باشد و نتوانید کاری با آن انجام دهید. بنابراین اگر محصولی که خریداری نموده اید، گارانتی تعویض داشته باشد می توانید با فروشنده هماهنگی نمایید و محصول ناسالم را تعویض نمایید. از این رو به این مورد توجه نمایید.

5- روش‌های پرداخت سایت را بررسی کنید. آیا روش‌های پرداخت متنوعی پیش‌روی شماست؟ آیا فروشگاه اینترنتی مورد نظر از درگاه‌های بانکی معتبر استفاده می‌کند؟ فراموش نکنید حتماً هنگامی که به صفحه پرداخت بانک متصل می‌شوید به نوار آدرس بالا توجه کنید تا آدرس نوشته شده دقیقاً مطابق این تصاویر باشند.

6- سرعت و نحوه پاسخگویی تلفنی را بسنجید. آیا سوالات شما به درستی و با حوصله پاسخ داده می‌شوند؟ آیا سایت مورد نظر، پشتیبان آنلاین هم دارد که بتوانید با آنها در فضای سایت چت کنید؟ آیا پاسخ سوالات شما شفاف و بدون پیچیدگی داده می‌شوند؟ طرز گفت و گو و پاسخ دادن سوالات مشتریان از جانب پشتیبانی سایت تأثیر بسیار زیادی در اطمینان خاطر مشتریان دارد. اگر پشتیبانی سایت با دقت و حوصله تمام با شما صحبت کرد و اطلاعات کافی به همراه جزئیات در اختیار شما قرار داد، می‌توانید تا حدودی آسوده خاطر شوید.

7- مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، به روز بودن محتوای داخل سایت است. دقت کنید، آخرین باری که از نظر محصولات یا ظاهر، در سایت تغییری ایجاد شده چه زمانی بوده؟ به تاریخ مقالات و درج محصولات سایت توجه کنید، اگر کالایی را پسندیدید و قصد خرید آن را داشتید حتماً به تاریخ درج آن محصول دقت کنید.

8- توجه نمایید که در هیچ صورت نباید رمز دوم و شماره کارت خود را به افراد ناشناس و یا حتی ایمیل‌های مزاحم ارسال نمایید. شما تنها در صورتی رمز دوم و شماره خود را می توانید وارد کنید که وارد سایت پرداخت هزینه شوید و پس از مطلع شدن از پیشوند Https در URL آن، اطلاعات را وارد سازید. در غیر این صورت حساب بانکی شما توسط افراد سودجو خالی خواهد شد.

هگمتان کالا خریدی عالی و مطمئن را برای شما آرزو می‌کند.

یک نظر برای “برای خرید اینترنتی چه مواردی را رعایت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *